Consumentenrecht

Home > Rechtsvormen > Consumentenrecht

Iedereen vervult wel eens de rol van consument. Bij het kopen of verkopen van producten en diensten heeft de consument het recht om binnen 14 dagen terug te komen op het aankoopbesluit. In de meeste gevallen worden consumenten rechtvaardig behandeld en accepteert de verkoper het feit dat de consument terugkomt op zijn of haar besluit. In enkele gevallen leidt het echter tot een conflict, wat veel stress kan opleveren.

Garantie

Garantie beschermd u als consument om producten binnen een bepaalde periode terug te mogen brengen of 'ruilen'. Een product kan bijvoorbeeld schade hebben opgelopen bij het vervoer of tijdens de fabricage (fabrieksfouten). Daarnaast maakt een verkopende partij meestal gebruik van algemene voorwaarden. Daarin kan bijvoorbeeld worden opgenomen dat het product alleen mag worden ‘geruild’ indien deze onbeschadigd wordt teruggebracht. Het is altijd raadzaam van te voren bekend te zijn met de belangrijkste voorwaarden.

Consumentenrecht

Het kan voorkomen dat de verkoper uw product niet wil terugnemen. Denkt u dat u onjuist bent behandeld? Dan kunt u misschien beroep doen op het ‘consumentenrecht’. Voorbeelden wanneer u aanspraak kunt maken op het consumentenrecht zijn onder meer:

  • Het product slijt sneller dan aangegeven
  • Het product voldoet niet aan de productspecificaties, zoals de kleur.

Er zijn uiteraard nog veel meer mogelijke situaties waarin u beroep kunt doen op het ‘consumentenrecht’. Het kan raadzaam zijn uzelf te laten adviseren door een gespecialiseerde advocaat of jurist op het gebied van 'consumentenrecht'.

  direct offertes aanvragen